HET IDEE

De Wilpse Klei is van oudsher een overloopgebied dat wordt gebruikt als noodoverlaat. Het stijgende waterpeil van de rivieren en het nationale waterbeleid zoals geformuleerd in het kader van “Ruimte voor de Rivier” verhogen het instroomrisico. De verwachting is dat de Wilpse Klei in de toekomst vaker gaat overstromen dan tot voor kort het geval was (laatste keer 1995).

In 1995 stroomde toch nog onverwacht en sneller dan gedacht de Wilpse Klei in. Een benarde tijd volgde. Hoe hoog komt het water? Hoe lang duurt het? Hoe moet ik naar mijn werk of school? Hoe zal mijn huis of mijn bedrijf het er vanaf brengen? Buren hielpen elkaar om dijken van zandzakken rond huizen te leggen. Het leger werd te hulp geroepen. Defensie haalde bij boeren melktanks leeg met rubberbootjes. Op sommige plekken konden de militairen niet komen en regelden inventieve boeren zelf de melkafvoer d.m.v. een oude legerduck, die een kleine melktank kon bergen. Ondanks de leeftijd van deze duck bleek deze oplossing beter te werken dan de kwetsbare  rubberboten. Het idee “Amfibie voor de Wilpse Klei” was hiermee geboren.

Winst op veel terreinen

Zonder grootschalige voorzieningen voor aanleggen en afmeren is het voertuig als vaartuig inzetbaar. Natuurwaarden worden niet aangetast, het voer/vaartuig volgt de loop van de aanwezige wegen rijdend of varend. Variabele waterhoogten vormen geen probleem. Personen of melk: hij vervoert ze allebei.

Dankzij deze alleskunner hebben bewoners en bedrijven de zekerheid dat, mocht de IJssel nog eens overstromen, de bedrijfsvoering kan worden voortgezet. De economische positie zal door het hoge water niet meer worden bedreigd. En iedereen kan naar werk of school. In geval van nood is medische zorg bereikbaar.

Dat wil niet zeggen dat instroming geen enorme overlast veroorzaakt, maar het gebied kan zijn woonfunctie en zijn economische taken blijven vervullen.

Een eigentijdse Ark

Het voertuig is het prototype van een amfibie dat nog volop bij de NAVO (o.a. in Duitsland) in gebruik is. Dat er van dit type een groot aantal gebouwd is en dat ze hun inzetbaarheid hebben bewezen, geeft ons de zekerheid dat het een degelijk voertuig is. Het is een geel monster met afmetingen van 12,9 bij 3,4 meter, een gewicht van 18.000 kg en een vermogen van 360 pk. Volgens kenners is het een duurzaam, wendbaar, motorisch degelijk en toch simpel (een gewone Deutz 8-cilinder dieselmotor) voertuig. Het consequente gebruik van aluminium maakt het voertuig verhoudingsgewijs licht en ongevoelig voor roest. Om dagelijks 25.000 liter melk van 7 melkveebedrijven over het water te kunnen vervoeren is een tank van 8.000 liter nodig.

Initiatief zelfredzaamheid beloond

De provincie Gelderland heeft het project geselecteerd voor subsidiering door de Europese Unie. En met succes. De Europese ondersteuning en de subsidie van de lokale overheid maakten realisering van het project mogelijk. Het aankoopbedrag kon door de bijdragen van de Europese Unie en de Gemeente Voorst worden betaald.